HULLER OG KARIES

Sådan forebygges huller og karies naturligt

DEL

Sådan forebygges huller og karies naturligt

Det er ikke sjovt at sige nej tak til sukkerholdige lækkerier såsom småkager og slik. Men når det drejer sig om karies, spiller valg af fødevarer en vigtig rolle. Nogle fødevarer kan skade dine tænder, mens andre indeholder vigtige næringsstoffer, der holder dem sunde og stærke. For at hjælpe med at forebygge karies, skal du huske på følgende madvalg.

Kalcium

Kalcium er en primær ingrediens til forebyggelse af karies, især hos børn i voksealderen. Mælkeprodukter er en god kilde, f.eks. mælk, yoghurt og ost. Og kalcium gemmer sig ikke i fedtet, så skummetmælk og fedtfattig yoghurt er lige så godt. Andre muligheder er bladgrøntsager såsom broccoli og bok choy, dåsefisk med ben, mandler, paranødder og tørrede bønner.

Frugt, fibre og grøntsager

At spise fødevarer med højt fiberindhold holder spyttet i gang, hvilket hjælper med at skabe mineralforsvar mod nedbrydning af tænderne. Gode fiberkilder er tørrede frugter som dadler, rosiner og figner, og friske frugter som bananer, æbler og appelsiner. Andre muligheder omfatter grøntsager såsom bønner, rosenkål og ærter samt jordnødder, mandler og klid.

Fuldkorn

Fuldkorn giver B-vitaminer og jern, hvilket hjælper med at holde tandkødet sundt. Fuldkorn har også magnesium – en vigtig ingrediens for knogler og tænder. Derudover har fuldkorn et højt fiberindhold. Gå efter fødevarer som klid, brune ris og fuldkornscerealier og pasta som gode fuldkornskilder.

Undgå fødevarer, der forårsager huller

Når du vil følge en sund kost, der er god for dine tænder og resten af din krop, så prøv at holde dig til madpyramiden. Pyramiden er struktureret til at give dig en god portion af alle de nødvendige madgrupper, du har brug for i løbet af dagen.

Sukkersnacks

Når du bliver lækkersulten, skal du fokusere på at vælge sunde fødevarer, som dem vi nævnte tidligere. Forsøg at undgå søde sager, fordi sukker samarbejder med plak for at svække emaljen, hvilket gør dig sårbar over for karies. Faktisk er dine tænder, hver gang du spiser en sukkerholdig snack, under belejring i de næste 20 minutter. Tandbørstning med en elektrisk Oral-B tandbørste efter indtagelse af sukkerholdige snacks kan hjælpe med at forhindre ophobning af plak og indtræden af karies.